Czas czytania:4 Minuty, 2 Sekundy

Ostatnia aktualizacja wpisu: 2022-10-06

 „© stock.chroma.pl/olly18”
„© stock.chroma.pl/olly18”

Stres jest niestety tym, co każdy z nas doświadcza w swoim życiu niemal codziennie i w bardzo różnych sytuacjach. Czasami stres ma skutek pozytywny, działa bowiem mobilizująco. Jednak zdecydowanie częściej spotykamy się z jego negatywnymi efektami. Zazwyczaj jego pojawienie się tłumaczy się jako reakcję organizmu na zagrożenie. A skąd w ogóle bierze się stres? To zjawisko bardzo złożone i zespół kilku zachodzących w organizmie procesów, obejmujący m.in. negatywne emocje i szereg zmian fizjologicznych, będących reakcją na działanie różnych niekorzystnych dla człowieka czynników, takich jak np. złe doświadczenie z przeszłości, traumy, niepowodzenia czy strach. Duży wpływ na odczuwanie stresu ma także zły styl życia np. niewystarczająca ilość odpoczynku czy nadmiar obowiązków. Przyczyną stresu jest również silny natłok negatywnych myśli, z którym nie możemy się uporać.

Jest wiele psychologicznych sposobów postępowania w celu pokonania stresu. Ich skuteczność zależy od danej osoby, która je zastosuje oraz np. jej życiowego doświadczenia, wiedzy czy stylu życia. To, co ludzie najczęściej robią to próbują odwlekać stres w czasie np. przekładając kilka razy ważne spotkanie, egzamin czy podjęcie jakiejś decyzji. Nie jest to jednak najlepsza metoda, bo tylko odkładamy to, co nieuniknione. Zamiast mieć to już za sobą, sprawiamy, że stresujemy się dłużej, przez kilka kolejnych dni.

Psychologowie wskazują, że bardzo często ludzie próbują radzić sobie ze stresem oswajając się wcześniej z daną sytuacją np. szukając dodatkowych informacji na temat osoby, z którą mają się spotkać albo dokształcając się dodatkowo, aby z powierzonego im w pracy zadania wywiązać się lepiej i szybciej. Czasami ludzie próbują przewidywać zdarzenia i usiłują je przeżyć emocjonalnie wcześniej. W chwili, gdy przyjdzie im potem się z nimi zmierzyć, to nie będą już tak zaskoczeni, co ułatwi im kontrolę nad sytuacją. Istnieje też duża grupa osób, które próbują odciągnąć uwagę od źródła stresu albo zdeprecjonować je np. poprzez obrócenie wszystkiego w żart.

Niektórzy ze stresem radzą sobie intensywnie uprawiając sport. Wysiłek fizyczny lub skupienie się na jakiejś czynności koncentruje ich uwagę, co sprawia, że ich myśli odbiegają daleko od spraw, które mogą wywołać stres. Eksperci radzą też, aby np. podczas jakiegoś ważnego wydarzenia skupić swój wzrok w jednym punkcie, omijając w ten sposób np. patrzenie na publiczność. Część z nas ma też potrzebę, aby w stresującej chwili mieć przy sobie kogoś bliskiego i czuć jego wsparcie, inni z kolei wręcz przeciwnie wolą zostać sami a znajoma osoba np. na widowni podczas jakiegoś wystąpienia potęguje ich stres jeszcze bardziej. W niektórych sytuacjach np. tuż przed wejściem na scenę pomaga seria głębokich wdechów i wydechów, co pozwala nam się trochę uspokoić.

Częstym problemem jest też ciągłe dążenie do perfekcji. Powtarzamy sobie, że najpierw zdobędziemy lepszą pracę czy nauczymy się języka a dopiero później będziemy odpoczywać. To duży błąd. Chcąc radzić sobie ze stresem musimy znaleźć choć chwilę na coś, co sprawi nam przyjemność. Warto zadbać o wewnętrzny spokój i poczucie bezpieczeństwa oraz zwolnić nieco tempo życia. Okazuje się także, że świetnym sposobem na stres jest…dobra zabawa, ale to chyba wiadomo od dawna. Nic tak nie poprawia humoru, jak spotkanie w gronie dobrych znajomych, relaksująca muzyka czy taniec do utraty tchu. Spontaniczny śmiech pozytywnie zmienia stan ciała i umysłu, co powoduje, że choć na chwilę ulatują z nas wszystkie nieprzyjemne dla nas emocje.

Warto uporać się ze stresem, gdyż długotrwały powoduje negatywne konsekwencje zdrowotne i ma wpływ na cały nasz organizm. Przyczynia się m.in. do wyższego tętna serca i ciśnienia krwi, bezsenności, rozdrażnienia i ospałości czy niższej odporności. Przewlekły stres to także większe ryzyko chorób układu krążenia, cukrzycy, problemów z pamięcią czy nowotworów. Stres często odbiera nam chęci do życia i umiejętność cieszenia się nim. W dłuższej perspektywie może więc prowadzić choćby do depresji.

Chcąc uchronić się przed skutkami stresu warto zadbać o odpowiednią dietę. Taką, która wzmocni układ nerwowy. Przede wszystkim powinno się spożywać witaminy z grupy B, kwas foliowy, cynk, selen czy kwasy omega-3. Z produktów spożywczych wskazane jest pełnoziarniste bądź razowe pieczywo i makarony, nabiał, orzechy czy ryby. Warto także zadbać o właściwy poziom magnezu. Z owoców i warzyw warto sięgać po morele, pomarańcze, banany, warzywa strączkowe, kapustę, brokuły czy rzodkiewki. Bardzo ważne jest również regularne picie co najmniej 2 litrów płynów dziennie. Unikać z kolei należy fast foodów, soli czy dużych ilości kofeiny.

Jeśli właściwa dieta czy zmiana stylu życia nie pomoże to zawsze można sięgnąć po odpowiednie leki. Zazwyczaj to wydawane na receptę środki uspokajające, m.in. z grupy benzodiazepin (np. Valium). Nie rozwiąże to jednak przyczyn stresu. Jest to więc rozwiązanie raczej na krótką metę. Zdecydowanie lepszą i na pewno zdrowszą alternatywą są zioła. Na uspokojenie zalecana jest m.in. melisa, lipa, lawenda, żeń-szeń czy mięta. Ostatnio popularne staje się colostrum, mleko o żółtej barwie, którego regularne spożywanie podnosi odporność na stres.

Nie możemy pozwolić na to, aby stres zawładnął naszym życiem i nie pozwolił nam się nim cieszyć. Warto więc zrobić wszystko, aby z nim wygrać.

Wpis dodany przez:

Eliza z obcasywsieci.pl

Od 2012 roku dzieli się wiedzą i pasją z internautami. Absolwent Wyższej Szkoły Ekonomii i Innowacji. Doświadczony pedagog z ciekawymi przemyśleniami dotyczącymi różnych sfer życiowych. Publikuje na obcasywsieci.pl od 2014

Kliknij na gwiazdkę i oceń!

Średnia ocena / 5. Liczba głowsów:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Poprzedni wpis Recenzja sklepu oleole.pl
Droga1 Następny wpis Postanowienia Noworoczne!