Czas czytania:8 Minuty, 58 Sekundy

Ostatnia aktualizacja wpisu: 2022-10-20

Marketing na Facebooku to jeden z najpewniejszych sposobów na zdobycie wielu klientów dla Twojego biznesu. Jednak gdy niektórzy tworzą tylko stronę na Facebooku i ograniczają się do wykorzystania płatnych reklam, inni tworzą wspaniałe grupy, które sprawiają, że zasięg rośnie organicznie i w szybkim tempie. Jeżeli zastanawiasz się, jak stworzyć społeczność, która napędzi Twój biznes, wciel w życie powyższe wskazówki.

Grupy na Facebooku — dlaczego są lepsze niż strony i proste wizytówki Twojego biznesu na tej platformie?

Wiele biznesów na Facebooku prowadzi tylko strony albo sporadycznie ogłasza się na grupach, na których przebywają ich potencjalni klienci. W ich oczach zaletą takiego rozwiązania jest mniejsza ilość pracy, którą należy włożyć w takie działania – wszak strona jest statyczna, nie trzeba mieć jej ciągle na oku i wystarczy raz na jakiś czas zaktualizować informacje o biznesie, czy wrzucić jakiś post. Udzielanie się na innych grupach z kolei to mniej zobowiązań niż posiadanie własnej grupy.

Brak własnej grupy na Facebooku to jednak wielki błąd, gdyż to biznesy, które takie społeczności posiadają, odnoszą największe sukcesy. Przede wszystkim, klienci lubią być w bezpośrednim kontakcie z nimi, i lubią wiedzieć, że są na bieżąco słuchani.

Grupa na Facebooku to też doskonałe miejsce do tego, by lepiej poznać swoich potencjalnych klientów, zdobyć informacje do przyszłych kampanii marketingowych, czy zacząć zbierać tak zwany User Generated Content, czyli treści tworzone przez użytkowników, które wykorzystać możesz na własnych profilach, oszczędzając sporo czasu i pieniędzy na tworzeniu treści brandowych, które są o wiele mniej skuteczne niż te tworzone przez Twoją grupę docelową.

Marketing na Facebooku za pomocą oddanej społeczności pozwala też o wiele bardziej – i o wiele szybciej – zwiększyć Twoje zasięgi na tej platformie, i to bez przeznaczania sporych pieniędzy na kampanie Facebook Ads. Te zawsze warto prowadzić, jednak można ograniczyć mocno ich ilość, jeżeli posiada się na tej platformie społeczność. Twoja zauważalność w biznesie wzrośnie wręcz w tempie geometrycznym, gdyż użytkownicy, którzy będą czuć się dobrze na Twojej grupie, będą masowo udostępniać materiały z niej poza nią, a do tego będą zapraszać kolejne osoby. O wiele łatwiej będzie Ci też stworzyć viralowy content.

Content is king – zwłaszcza na grupach biznesowych…

Grupy biznesowe na Facebooku, by rozwijać się w szybkim tempie, muszą od początku posiadać wnoszących konkretną wartość użytkowników. Nie zapraszaj więc losowych osób. Działając na Facebooku, zapewne napotkałeś już na jakieś osoby, które tworzą fajne i merytoryczne posty, znają branżę i są entuzjastycznie nastawione do danej kategorii produktów lub usług. Wyselekcjonuj na start przynajmniej garstkę takich osób. Niech będą one jak zaczyn, dzięki któremu Twoja grupa biznesowa na Facebooku będzie rosnąć.

Nie musisz też iść na ilość, sprawiać, że Twoja grupa będzie miała tysiące członków. Im więcej ich będzie, tym trudniej będzie nad nią zapanować. Mogą pojawić się też problemy z jakością postów i komentarzy. Jeżeli już chcesz rozwijać swoją grupę do wielkich rozmiarów, zadbaj o zaufanych moderatorów, którzy będą czuwać nad jakością i atmosferą.

Niech grupa na Facebooku pozostanie zamknięta

Wiele grup biznesowych na Facebooku jest otwartych, a tymczasem liczne badania i doświadczenia wielu biznesów jasno pokazują, że użytkownicy mediów społecznościowych często nie chcą brać udziału w otwartych grupach, najczęściej dołączając do tych prywatnych, a więc zamkniętych.

Ludzie starają się dziś zachować tyle prywatności w sieci, ile się da. Niekoniecznie chcą oni, by ich znajomi widzieli, w jakich grupach się znajdują i nie chcą, by ich wypowiedzi mogły być wyszukane przez wszystkich.

Otwarte grupy to też więcej kont spamerów, botów i innych niepożądanych profili. Z czasem stracisz kontrolę nad tym, co dzieje się w takiej społeczności, a Twój biznes może ucierpieć.

Staraj się łączyć ludzi, a nie tylko promować produkty lub usługi

Skuteczny marketing na Facebooku to między innymi umiejętność tworzenia zgranej grupy ludzi i umiejętność ich łączenia. Grupa to coś znacznie więcej niż suma pojedynczych jej członków i tkwi w niej wielka siła, jednak nie możesz zajmować się w ramach opieki nad taką społecznością jedynie promowaniem Twoich produktów i usług. Musisz znaleźć sposób na to, jak łączyć ludzi i jak sprawiać, by wchodzili ze sobą w interakcje. Najskuteczniejsze są takie grupy, na których ludzie zżywają się ze sobą i na które wchodzą nie tylko po to, by czytać o tym, co oferujesz w ramach Twojego biznesu, ale przede wszystkim po to, by porozmawiać z innymi, lubianymi przez siebie członkami.

Musisz znaleźć więc jakieś spoiwo. Jeżeli wiesz, że wielu Twoich klientów ma jakąś pasję, podsycaj ją w nich i zachęcaj do dyskutowania o niej. Uważnie słuchaj członków i wyłuskaj to, co może ich połączyć – wspólne wartości, zainteresowania, poglądy na niektóre rzeczy związane z Twoim biznesem. Wyselekcjonuj to, na bazie czego najlepiej przygotowywać działania i treści spajające tę społeczność i wytwarzające miłą dla innych atmosferę.

Zadbaj o aktywizowanie nowych członków grupy na Facebooku

Kiedy do grupy dołączają nowe osoby, zazwyczaj kluczowe są pierwsze 2 dni ich członkostwa w takiej społeczności. Jeżeli nie poczują się oni na niej wyjątkowo przyjemnie i nie będą odnosić wrażenia, że są mile widziani, nie będą oni aktywni. Zadbaj o to, by każdy nowy członek został przywitany, najlepiej jak najszybciej po dołączeniu. Zachęć go do tego, by powiedział coś o sobie i o tym, czego szuka na Twojej grupie. Jeżeli zbudowałeś już fajną społeczność, to inni zatroszczą się o takie osoby, gdyż będą oni z własnej inicjatywy witać i aktywizować nowych członków społeczności. Jeżeli jednak grupa jest nowa, albo dopiero ją rozwijasz w pożądanym kierunku, witaj takie osoby samodzielnie, podziękuj za dołączenie i pokaż im, że się nimi interesujesz. Możesz do tego wyznaczyć osoby na grupie – na przykład adminów.

Nie blokuj i nie wyrzucaj osób, które mniej przychylnie wypowiadają się o Twoim biznesie.

Chociaż miło by było zgromadzić tylko takie osoby, które na Twojej grupie biznesowej na Facebooku mówią o Twoim biznesie same pozytywne rzeczy, to zawsze znajdą się takie, które są sceptyczne i mniej ufne, mogąc wyrażać wątpliwości co do jakości Twoich produktów, albo wyrażać inne obiekcje – na przykład takie dotyczące zbyt wysokiej w ich mniemaniu ceny.

Wielkim błędem licznych biznesów jest usuwanie takich osób z grupy albo zwyczajne ignorowanie ich. Jest to jednak zła praktyka. Usuwanie kogoś powinno być absolutną ostatecznością i powinno mieć miejsce tylko wtedy, jeżeli dana osoba naruszy regulamin grupy i nie stosuje się do powszechnie uznanych zasad komunikacji na niej, a więc jest wyjątkowo nieprzyjemna, obraża innych itp.

O ile nie jest ona agresywna i nie wprowadza na grupie zamieszania, powinna ona mieć prawo do wypowiadania się, a dla Ciebie obecność takiej osoby jest świetnym sposobem na rozprawienie się z obiekcjami innych członków, którzy być może również je posiadają, przebywając na Twojej grupie, ale obawiają się je wyrazić, gdyż myślą, że utracą przychylność innych członków i staną się czarnymi owcami.

Sprawna komunikacja z krytykami Twojego biznesu to bardzo potężne narzędzie, które może jeszcze powiększyć bazę Twoich fanów. Reaguj na wypowiedzi takich osób z cierpliwością i bądź dla nich życzliwy, starając się rzeczowo odpowiedzieć na ich obiekcje i zarzuty.

Korzystaj z potężnego narzędzia, jakim jest zadawanie pytań

Grupy na Facebooku zakładamy też po to, by móc zadawać pytania swoim obecnym i potencjalnym klientom. Na grupie możesz przeprowadzać ankiety, poznawać opinie swojej grupy docelowej. Jeżeli zadasz pytanie w zabawny sposób i sprowokujesz członków do bycia kreatywnymi, uzyskasz wiele cennych odpowiedzi. Pytania nie zawsze muszą być poważne, a odpowiedzi na nie nie zawsze muszą być użyteczne dla Twojego biznesu. Czasami ich zadawanie to po prostu sposób na rozrywkę na grupie.

Możesz jednak pytać na niej, co użytkownicy myślą na temat Twoich przyszłych produktów. Możesz zapytać, ile według nich są warte te, które dopiero zamierzasz wypuścić. Jeżeli są to produkty fizyczne, to możesz przygotować kilka koncepcji ich opakowań, pytając członków, które najbardziej im się podoba, zachęcając ich do kupna produktu. Możesz zapytać, co myślą o innych aspektach Twojego biznesu i na podstawie informacji zwrotnej wprowadzać w nich zmiany.

Możesz też pytać, jakiego produktu by od Ciebie oczekiwali, a którego obecnie nie ma w Twojej ofercie. Jest to dość popularna strategia stosowana na przykład przez formy kosmetyczne, a także przez małe formy, które w większym zakresie mogą sobie pozwolić na personalizację oferty.

Jeżeli jednak masz bardziej aktywną społeczność użytkowników grupy, nie musisz samodzielnie zadawać pytań, gdyż często najwięcej możesz się dowiedzieć z dyskusji rozpoczętych przez samych użytkowników. Czasami lepiej jest jedynie słuchać użytkowników, niż ciągnąć ich za język.

Nie bądź natarczywy i nie staraj się być na pierwszym planie

Wiele biznesów popełnia błąd polegający na zbyt częstym zadawaniu pytań swoim członkom. Chociaż pytania są cennym narzędziem, to jednak czasami biznesy jakby starają się uczynić z członków swój zespół marketingowy i oczekują od nich, że opracują dla nich kompletną strategię. Wielu z nich zapewne to dostrzeże i będzie poirytowanych, a inni mogą być po prostu zmęczeni.

Pamiętaj, że na pierwszym planie masz być nie Ty, tylko Twoja grupa docelowa. Społeczność ma być miejscem, gdzie jej członkowie miło spędzają czas i wchodzą w interakcję z Twoim biznesem w taki sposób, który ich nie męczy i nie wypycha ich poza strefę komfortu. Natarczywość jest najgorszą rzeczą, jaką możesz uczynić grupie. Czasami więc lepiej po prostu biernie śledzić wypowiedzi użytkowników, a wiedzę czerpać z innych społeczności lub używając dedykowanych do tego narzędzi marketingowych do badania opinii i monitorowania Internetu.

Nie bój się urządzać konkursów i doceniać aktywność członków

Chociaż idealna byłaby sytuacja, w której na grupie na Facebooku wszyscy uczestniczyliby z czystej przyjemności z obcowania z Twoim biznesem, to jednak zapewne przynajmniej część jej członków będzie liczyć na to, że za uczestnictwo w społeczności będą mieć jakieś korzyści.

Dlatego też wiele biznesów urządza na swoich grupach rozmaite konkursy, w których członkowie mogą świetnie się bawić, mając jednocześnie szansę coś wygrać. Nie musisz od razu wysyłać im za darmo produktów, gdyż w dobie inflacji i problemów, przed jakimi stoi wiele biznesów, może być to nawet niemożliwe. Możesz jednak dać zwycięzcom kody rabatowe.

Możesz też czasami po prostu wysłać najaktywniejszym i najbardziej wartościowym dla społeczności członkom wiadomość prywatną, w której im podziękujesz i przekażesz im w niej właśnie kod rabatowy.

Dość popularną praktyką stosowaną przez niektóre biznesy jest też wysłanie jako upominku produktu, którym dany członek może się potem pochwalić przed całą grupą. Może pokazać, jak go używa i do czego mu on służy. Jest to strategia doskonała zwłaszcza w przypadku takich produktów, które dopiero wypuszczasz.

Czasem opinia i satysfakcja jednej osoby, która będzie lubiana przez innych i której społeczność ufa, może spowodować eksplozję sprzedaży produktu nowego, albo takiego, który nie sprzedawał się do tej pory zbyt dobrze, bo był zbyt egzotyczny, dziwny, a może także nieco zbyt dla niektórych drogi. Jeżeli osoba obdarowana przekona ich w autentyczny sposób, że produkt warto kupić, zaczną składać zamówienia.

Wdrożenie w życie tych ośmiu wskazówek to idealny sposób na skuteczny marketing na Facebooku. Przy odpowiednim kierowaniu grupą, selekcji członków i odpowiedniej postawie możesz uczynić z takiej społeczności żywy organizm, który będzie funkcjonował w sposób harmonijny i pożądany przy małej Twojej ingerencji, jednocześnie przyciągając ciągle nowych członków i pomagając budować Twój zasięg.

Wpis dodany przez:

Rafał Jóśko - Agencja SEO&SEM Woobox.pl

Od 1987 roku Fanatyk dobrego SEO oraz UX. Właściciel dobrze prosperującej agencji SEO & SEM Woobox oraz sklepów internetowych w konkurencyjnych branżach.

Kliknij na gwiazdkę i oceń!

Średnia ocena / 5. Liczba głowsów:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Poprzedni wpis Dlaczego warto kupić psa z rodowodem?
Następny wpis Jakie prace należy wykonać w ogrodzie jesienią?
Total
0
Share