Czas czytania:5 Minuty, 22 Sekundy

Ostatnia aktualizacja wpisu: 2022-10-06

Jeśli chodzi o picie, masz wiele opcji. Woda, sok i napoje gazowane to tylko kilka z możliwości wyboru. Która z nich jest najlepsza? Odpowiedź zależy od Twoich indywidualnych potrzeb zdrowotnych. Jeśli próbujesz schudnąć lub zapobiec cukrzycy, to woda może być lepsza niż sok lub napój gazowany. Jeśli jednak potrzebujesz dodatkowych kalorii podczas ćwiczeń lub choroby, wtedy sok może być dla Ciebie lepszy niż woda lub napój gazowany. Ten artykuł pomoże wyjaśnić, jak każdy napój wpływa na Twoje zdrowie w inny sposób.

Soki mogą zawierać duże ilości cukru, co może przyczynić się do wzrostu wagi

Soki mogą być źródłem odżywiania, ale mogą też mieć wysoką zawartość cukru. Jeśli pijesz zbyt dużo soków, możesz przytyć lub nabawić się ubytków w zębach, ponieważ zawartość cukru jest zwykle dość wysoka.

Istnieją 2 rodzaje cukrów: cukry naturalne i cukry dodane. Cukry naturalne znajdują się w owocach, warzywach i produktach mlecznych i dodają ważne składniki odżywcze do żywności, ale zawierają również kalorie (energię). Cukry dodane nie dostarczają żadnych wartości odżywczych – to tylko puste kalorie, które zwiększają ryzyko otyłości.

Należy ograniczyć ilość spożywanego cukru dodanego poprzez unikanie słodzonych napojów bezalkoholowych, słodzonych soków i napojów owocowych z dodatkiem cukru. Cukier powoduje próchnicę zębów, gdy łączy się z bakteriami w jamie ustnej, wytwarzając kwas (proces ten nazywany jest fermentacją).

Sok zawiera tylko niewielką ilość błonnika

Sok zawiera tylko niewielką ilość błonnika, co może powodować uczucie głodu po wypiciu soku. Picie soków w miejsce jedzenia całych owoców może również powodować dodatkowe kalorie w diecie ze względu na substancje słodzące stosowane w większości soków. Ponadto niektóre firmy dodają dodatkowe cukry lub inne składniki, które zapewniają niewiele korzyści odżywczych i mogą być szkodliwe dla zdrowia.

Błonnik jest ważnym składnikiem zdrowej diety: pomaga zapobiegać zaparciom, cukrzycy, chorobom serca i przybieraniu na wadze, ponieważ pomaga dłużej czuć się sytym, dzięki czemu z czasem jemy mniej. Spowalnia również trawienie, dzięki czemu poziom cukru we krwi pozostaje stabilny przez cały dzień.

Zarówno sok jak i woda mają swoje wady i zalety

Sok i woda to oba ważne napoje, ale każdy z nich ma swoje mocne strony. Sok jest dobry do nawodnienia, ale ma również kalorie, które mogą się sumować, jeśli nie jesteś ostrożny. Woda nie ma kalorii i pomaga w trawieniu, jak również w nawodnieniu. Ważne jest, aby pamiętać, że inne płyny, takie jak mleko, smoothie owocowe i napoje sportowe mogą również liczyć do całkowitego spożycia płynów każdego dnia (około sześciu szklanek płynu).

Soki mają więcej kalorii niż zwykła woda, więc jeśli chcesz schudnąć lub utrzymać zdrową wagę, lepiej nie zastępować wszystkich posiłków sokiem. Należy również pamiętać, że soki zazwyczaj mają mniej błonnika niż większość innych napojów-soaking z jakimś świeżym sokiem z cytryny robi ten napój bardziej pożywne!

Nie ma zalecanego dziennego spożycia wody lub soku dla dorosłych lub dzieci

Nie ma zalecanego dziennego spożycia wody lub soku dla dorosłych i dzieci. Ważne jest jednak, aby wiedzieć, ile płynów potrzebujesz. Ilość płynów, których potrzebujesz, zależy od Twojego wieku, płci i poziomu aktywności fizycznej.

Ilość płynów, których potrzebuje dziecko, różni się w zależności od jego wielkości, wieku, poziomu aktywności i środowiska (na przykład, gorąca pogoda). Dzieci zazwyczaj nie muszą pić płynów podczas posiłków, o ile jedzą wystarczająco dużo. Ale jeśli dziecko jest chore na wymioty lub biegunkę, dodatkowa ilość wody może być potrzebna do zastąpienia utraconych płynów.

Dla osób z cukrzycą, sok owocowy nie jest dobrym wyborem

Jeśli masz cukrzycę, sok owocowy nie jest lepszym wyborem niż woda, lub inne słodzone napoje. Soki owocowe zawierają naturalne cukry i mogą mieć taki sam wpływ na poziom cukru we krwi jak napoje słodzone cukrem.

Sok zawiera dużo naturalnego cukru, więc powoduje szybki wzrost poziomu glukozy we krwi. Naturalne cukry owocowe są wchłaniane do krwiobiegu szybciej niż przetworzony biały cukier stołowy (sacharoza), ale nadal podnoszą poziom glukozy we krwi w ciągu 15 minut od wypicia soku. Jeśli pijesz sok zamiast wody, to prawie tak, jakbyś zjadł dodatkowy kawałek owocu, ponieważ tak dużo płynu dostaje się do żołądka na raz. Może to powodować nudności i wymioty, jeśli organizm nie jest w stanie przetworzyć całego tego cukru za jednym razem.

Woda jest naturalnym napojem, który pomaga w nawadnianiu i trawieniu

Możesz czuć się dobrze pijąc wodę, ponieważ nie ma ona dodatku cukru, kalorii ani sodu. Woda jest źródłem nawodnienia i pomaga w trawieniu.

Jednakże inne płyny liczą się do całkowitego spożycia płynów. Soki i mleko mają więcej naturalnie występującego cukru niż woda, ale zawierają również witaminy i minerały, których może brakować w innych napojach. Wiele soków owocowych to 100 procentowy sok bez dodatku substancji słodzących i sztucznych składników (np. aromatów lub barwników). Mleko zawiera ważne składniki odżywcze, takie jak wapń i białka, które mogą pomóc Ci zachować zdrowie przez całe życie!

Wiele napojów sportowych zawiera węglowodany, które dostarczają energii podczas wysiłku fizycznego lub zawodów wytrzymałościowych, takich jak maratony; jednak większość z nich nie zawiera wystarczającej ilości węglowodanów, aby utrzymać optymalny poziom podczas długotrwałego wysiłku fizycznego trwającego dłużej niż godzinę przy wysokiej intensywności ćwiczeń. Wątroba uwalnia zmagazynowany glikogen do krwiobiegu w celu produkcji energii, zanim zapasy glikogenu w mięśniach zostaną wyczerpane. Niektóre napoje sportowe zawierają również elektrolity (takie jak sód), które pomagają utrzymać nawodnienie, zatrzymując wodę w komórkach, podczas gdy pot odparowuje z powierzchni skóry w warunkach stresu cieplnego wywołanego ćwiczeniami.

U dzieci do 6 miesiąca życia należy ograniczyć soki

Zaleca się ograniczenie soków dla małych dzieci i odradza podawanie soków niemowlętom poniżej 6 miesiąca życia, chyba że zaleci to lekarz dziecka. Dla starszych dzieci, zaleca się picie nie więcej niż 120-180 mililitrów soków dziennie.

Soki nie są dobre dla małych dzieci, ponieważ zawierają zbyt dużo cukru i pustych kalorii. To może prowadzić do próchnicy zębów, przyrostu masy ciała i zwiększyć ryzyko otyłości. Picie zbyt dużo soków może również zakłócić apetyt dziecka na zdrowsze przekąski, takie jak owoce i warzywa, które dostarczają witamin i minerałów, które wspierają wzrost i rozwój.

Zdecyduj o najlepszym napoju w zależności od sytuacji.

Zdecyduj się na najlepszy napój w zależności od sytuacji.

  • Pij wodę, kiedy jesteś spragniony.
  • Pij sok, kiedy jesteś głodny.
  • Pij wodę, gdy ćwiczysz.
  • Pij sok, gdy jesteś chory (soki mogą pomóc w leczeniu).
  • Pij wodę, jeśli jesteś w ciąży lub próbujesz zajść w ciążę (bez kofeiny).
  • Pij sok, jeśli masz cukrzycę lub prediabetes i lekarz zalecił ci to.

Podsumowanie

Soki i woda są zarówno ważne, ale musisz upewnić się, że dostajesz wystarczająco dużo każdego z nich. Jeśli próbujesz stracić na wadze lub zarządzasz cukrzycą, najlepszym wyborem dla Ciebie może być woda. Jeśli chcesz coś słodkiego lub potrzebujesz szybkiego zastrzyku energii, to sok może być odpowiedzią! 

Wpis dodany przez:

Eliza z obcasywsieci.pl

Od 2012 roku dzieli się wiedzą i pasją z internautami. Absolwent Wyższej Szkoły Ekonomii i Innowacji. Doświadczony pedagog z ciekawymi przemyśleniami dotyczącymi różnych sfer życiowych. Publikuje na obcasywsieci.pl od 2014

Kliknij na gwiazdkę i oceń!

Średnia ocena / 5. Liczba głowsów:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Poprzedni wpis Jak wygładzić zmarszczki?
Następny wpis Jak samodzielnie uczyć się języka obcego?