Czas czytania:4 Minuty, 19 Sekundy

Ostatnia aktualizacja wpisu: 2022-10-06

Każdy z nas marzy o szczupłej sylwetce. Kiedy przybędzie nam parę kilo, zaczynamy zastanawiać się jak schudnąć. Niekiedy parę kilo przeradza się stopniowo w nadwagę, a nawet otyłość. Wówczas już nie ma czasu na zastanawianie. Trzeba działać. Należy jednak zrobić to racjonalnie i zdrowo.

Od czego zacząć chudnięcie?

Kiedy wchodząc na wagę, widzimy, że odbiega ona od normy, powinnyśmy podjąć decyzję o zrzuceniu zbędnych kilogramów. Nadwaga bowiem może być przyczyną wielu chorób, między innymi cukrzycy, chorób serca i nadciśnienia. Jednak żeby być zdrowym, trzeba do odchudzania podejść z rozwagą. Nie należy odchudzać się na hura, bez przygotowania przede wszystkim psychicznego, ponieważ szybko się zniechęcimy i nic nam z tego nie wyjdzie. Najważniejsze jest to, aby być zmotywowanym, konsekwentnym, mieć konkretny cel i plan. Warto również spisać wagę początkową oraz obwód pasa, bioder, ud itp. Zapiski powinno się robić systematycznie, np. raz w tygodniu. Wówczas ubywające kilogramy i centymetry będą widoczne, a co za tym idzie przyniosą nam satysfakcję i dadzą motywację do dalszego działania.

Jaką dietę wybrać?

Przede wszystkim racjonalną. Nie ma co rzucać się na diety cud o niskiej zawartości kalorii (do 1000 kcal) oraz monoskładnikowe, gdyż nie dostarczają one odpowiednich ilości składników odżywczych i mineralnych oraz witamin. Są one zazwyczaj krótkotrwałe (trwają kilka tygodni), powodują szybką utratę wagi, jednak po zakończeniu często kilogramy wracają, czyli pojawia się tak zwany efekt jo-jo. Takich diet jest mnóstwo, jednak trzeba na nie bardzo uważać, gdyż przy dłuższym stosowaniu mogą przynieść poważne konsekwencje, takie jak: anemia, zawroty głowy, wypadanie włosów, osłabienie, depresję i wiele innych. Jeżeli chcemy chudnąć bez uszczerbku na zdrowiu, nasz organizm powinien pozbywać się nie więcej niż 1-2 kg tygodniowo. Jak tego dokonać? Należy zacząć się właściwie odżywiać, przede wszystkim wyeliminować złe nawyki żywieniowe oraz przestrzegać kilku zasad zdrowego żywienia:

  • Po pierwsze, spożywać regularnie 4-5 posiłków dziennie, które będą składać się z węglowodanów złożonych, białka i warzyw.
  • Po drugie, posiłki należy jeść wolno i dobrze przeżuwać każdy kęs.
  • Po trzecie, wstawać od stołu z lekkim niedosytem, gdyż sygnał o najedzeniu mózg dostarczy nam po upływie ok. 20 min.
  • Po czwarte, porcję nakładać na mniejsze talerze, będziemy wówczas mieć wrażenie, że jest tego więcej.
  • Po piąte, spożywać tylko zdrowe, świeże i nieprzetworzone produkty, unikać fast food-ów, dań gotowych (z torebki)
  • Po szóste, unikać smażenia na tłuszczu, raczej stosować gotowanie oraz gotowanie na parze i grillowanie, czy pieczenie bez tłuszczu.
  • Po siódme, nie podjadać między posiłkami, unikać słodyczy i napojów gazowanych, ograniczyć solenie, gdyż sól zatrzymuje wodę w organizmie.

Jeżeli jednak czujemy, że sami nie damy sobie rady z wyborem diety i utrzymaniem dyscypliny przy posiłkach, warto skonsultować się ze specjalistą, dietetykiem. Pomoże on ustalić plan działania i będzie kontrolował przebieg całego procesu odchudzania.

Ćwiczenia
Fot. http://pixabay.com

Ruch sprzyja odchudzaniu

Odchudzanie to nie tylko zdrowa dieta, to również zwiększony wysiłek fizyczny. Ćwiczenia pomogą nam zrzucić zbędne kilogramy, ale też odpowiednio ukształtują zmieniającą się sylwetkę. Można zacząć od ćwiczeń w domu, należy jednak pamiętać, aby trwały one minimum 40 minut dziennie. Idealne na początek będą również spacery szybkim krokiem lub nordic walking oraz jazda na rowerze. Bardzo dobrym sposobem na smukłą sylwetkę jest także pływanie, nie obciąża stawów, ale angażuje wszystkie mięśnie. Dla bardziej zaawansowanych polecane są biegi. Dla osób mniej dyscyplinowanych świetną sprawą będzie wykupienie karnetu na siłownię lub fitness. Również taniec rewelacyjnie kształtuje sylwetkę. Jak widać form aktywności fizycznej jest wiele, a każda z nich pozwala na pozbycie się nadwagi. Zasada jest jedna, trzeba ćwiczyć regularnie, najlepiej kilka razy w tygodniu. Dzięki ćwiczeniom nasza sylwetka staje się smuklejsza, poprawiamy swoją kondycję fizyczną oraz rzeźbimy mięśnie. Sprawiamy, że skóra staje się bardziej napięta i jędrna, lepiej przystosowuje się do zmieniającego się ciała. Przy wysiłku fizycznym znacznie zwiększa się przemiana materii i wydzielają się endorfiny czyli tzw. hormony szczęścia, które sprawiają, że czujemy się zdrowiej i lepiej.

Suplementy na smukła linię

Kiedy zaczynamy się odchudzać, często przychodzi nam do głowy, aby sięgnąć po różne „wspomagacze”. Wydaje nam się bowiem, że pomogą one schudnąć dużo szybciej i łatwiej. Reklamy takich produktów zapewniają nas o szybkich efektach i dużej skuteczności. Są to różnego rodzaju tabletki, proszki, herbatki. Niestety wiele z nich, nie jest skuteczna lub całkiem bezpieczna dla zdrowia i zażywanie ich bez konsultacji z lekarzem lub dietetykiem może przynieść niechciane skutki uboczne. Dlatego też zastanówmy się, czy na pewno jest nam to potrzebne.

Istnieje jednak kilka naturalnych suplementów, które pomagają w odchudzaniu. Pierwszym z nich jest woda. Picie jej w ilości 1,5 l dziennie, pomaga usunąć toksyny z organizmu. Kolejnym suplementem jest zielona herbata, która przyspiesza metabolizm. Tak samo działa na nasz organizm kawa, a właściwie zawarta w niej kofeina. Dobroczynne działanie ma również jogurt naturalny, gdyż jego składniki pozytywnie wpływają na pracę jelit. Przy odchudzaniu można także stosować naturalne ostre przyprawy, np. chili, które stymulują krążenie krwi i na kilka godzin podnoszą metabolizm. Innym produktem wspomagającym odchudzanie są ryby, ponieważ zawierają proteiny oraz „zdrowe tłuszcze”, a także kwasy omega 3, które wspierają spalanie niechcianych wałeczków.

Jak widać odchudzanie nie jest procesem skomplikowanym, ale wymaga konsekwencji, samozaparcia i wytrwałości. Dobrze mieć również wsparcie kogoś bliskiego, kto pomoże w chwilach słabości. Jednak spadające kilogramy i centymetry, będą doskonałym motywatorem do dalszych działań. Wystarczy tylko chcieć, no i oczywiście wziąć się do pracy.

Wpis dodany przez:

Eliza z obcasywsieci.pl

Od 2012 roku dzieli się wiedzą i pasją z internautami. Absolwent Wyższej Szkoły Ekonomii i Innowacji. Doświadczony pedagog z ciekawymi przemyśleniami dotyczącymi różnych sfer życiowych. Publikuje na obcasywsieci.pl od 2014

Kliknij na gwiazdkę i oceń!

Średnia ocena / 5. Liczba głowsów:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

apartament pixabay Poprzedni wpis Na co należy zwrócić uwagę podczas urządzania domu
wÓZEK Następny wpis Na co zwrócić uwagę przy zakupie wózka dziecięcego