Ostatnia aktualizacja wpisu: 2022-11-22
Audyt SEO jest ważnym narzędziem do zrozumienia, jak witryna radzi sobie w rankingach wyszukiwarek. Może pomóc zidentyfikować obszary do poprawy, aby dana strona była bardziej widoczna i skuteczna w organicznych wynikach wyszukiwania. Podczas przeprowadzania audytu analizowane i oceniane są różne czynniki, w tym struktura strony, treść, użycie słów kluczowych, linki przychodzące i wychodzące i inne. Audyty mogą być wykonywane ręcznie lub za pomocą specjalistycznego oprogramowania. Istnieje wiele korzyści z przeprowadzenia audytu SEO, w tym uzyskanie przeglądu mocnych i słabych stron witryny, zidentyfikowanie obszarów wymagających poprawy oraz porównanie postępów witryny w czasie. Wyniki audytu mogą również pomóc w podjęciu decyzji dotyczących przyszłych strategii SEO.
Czym jest audyt SEO?
Audyt SEO to kompleksowa analiza strony internetowej, którą przeprowadza specjalista z dziedziny SEO. Celem audytu jest ocena, jak dobrze działa strona i jak można poprawić jej zawartość.
Audyty SEO (Search engine optimization) zawierają zazwyczaj kilka istotnych elementów:
- Analiza aktualnych pozycji w wyszukiwarkach;
- Analizę stron konkurencji;
- Analiza docelowych słów kluczowych;
- Identyfikacja problemów z linkami wewnętrznymi, duplicate content i innych kwestii;
- Zalecenia dotyczące poprawy na podstawie tej analizy
Celem audytu SEO jest określenie, jak dobrze działa strona i jakie zmiany można wprowadzić, aby poprawić jej wyniki. Audyt można przeprowadzić ręcznie, ale zazwyczaj robi się to za pomocą narzędzi automatycznych. Narzędzia te pozwalają szybko zebrać dane o aktualnych rankingach witryny w wyszukiwarkach i dla konkretnych słów kluczowych. Dostarczają również informacji o liczbie backlinków wskazujących na każdą stronę.
Na czym polega audyt SEO?
Celem audytu jest obiektywna ocena stanu obecnego i sformułowanie zaleceń dotyczących poprawy sytuacji. Wyniki uzyskane z tej analizy powinny zostać wykorzystane do poprawy rankingu strony w wyszukiwarkach. Audyt powinien uwzględniać wszystkie aspekty witryny, w tym:
- Treść i jej przydatność dla użytkowników.
- Strategię backlinkowania.
- Doświadczenie użytkownika.
- Struktura i wygląd strony.
- Aspekty techniczne: Jak dobrze zakodowana jest strona? Czy zawiera jakieś problemy z bezpieczeństwem? Czy jest zoptymalizowana pod kątem urządzeń mobilnych?
Dlaczego potrzebujesz audytu?
Dobry audyt SEO pomoże Ci ocenić mocne i słabe strony Twojej strony, dzięki czemu będziesz mógł zidentyfikować obszary, w których można dokonać ulepszeń. Być może masz już jakieś pojęcie o tym, które obszary wymagają pracy, ale audyt dostarczy Ci bardziej szczegółowych informacji na temat tych aspektów Twojej strony, jak również innych obszarów, które mogły nie przyjść Ci wcześniej do głowy (takich jak linkowanie wewnętrzne czy tekst alt. obrazu).
Do linkowania wewnętrznego na CMS WordPress polecam najlepszą autorską wtyczkę “internal linking plugin“
Audyt SEO może również pomóc w identyfikacji obszarów, w których dokonano zmian w witrynie, które mogły mieć wpływ na jej rankingi wyszukiwania.
Dlaczego audyty SEO są ważne?
Im więcej ruchu i leadów może uzyskać Twoja strona z wyszukiwarek, tym lepiej dla Twojego biznesu. Ale nie wszystkie strony internetowe są jednakowe, jeśli chodzi o SEO — niektóre strony po prostu naturalnie plasują się wyżej niż inne, ponieważ zostały stworzone z myślą o najlepszych praktykach SEO od samego początku.
Audyty SEO są ważne, ponieważ dostarczają Ci danych, których potrzebujesz, aby podejmować lepsze decyzje dotyczące Twojej strony i jej treści. Mogą pomóc Ci zrozumieć, jak dobrze działa Twoja strona i jakie ulepszenia mogą być potrzebne. Więcej czasu, który poświęcasz na strategię SEO swojej strony teraz, opłaci się w przyszłości, gdy zaczniesz widzieć wyższe rankingi i większy ruch pochodzący z wyszukiwarek takich jak Google.
Audyt SEO pomoże Ci zrozumieć, jak Twoja strona plasuje się w rankingu pod względem doświadczenia użytkowników, użyteczności i wydajności. Będziesz mógł podjąć świadome decyzje dotyczące strategii treści i implementacji technicznej. Po zakończeniu audytu możesz rozpocząć wdrażanie zmian, które poprawią ogólną wydajność SEO.
Jak można przeprowadzić audyt SEO?
Istnieje kilka różnych sposobów, na które można przeprowadzić audyt SEO.
Pierwszym krokiem jest przejrzenie witryny z perspektywy użytkownika. Zastanów się, czego oczekiwaliby od Twojej witryny i poświęć czas na zrozumienie ich potrzeb. Pomoże Ci to zidentyfikować wszelkie problemy związane ze strategią treści lub implementacją techniczną, które mogą uniemożliwić użytkownikom znalezienie tego, czego szukają na Twojej stronie.
Kolejnym krokiem jest przegląd witryny pod kątem technicznym. Pomoże Ci to zidentyfikować wszelkie problemy techniczne, które mogą uniemożliwić użytkownikom znalezienie tego, czego szukają na Twojej stronie. Na koniec możesz przeprowadzić analizę treści witryny, aby zidentyfikować wszelkie możliwości poprawy w tym obszarze.
Google Search Console (dawniej znane jako Google Webmaster Tools)
Pierwszym krokiem w każdym audycie SEO jest sprawdzenie, jak Twoja strona plasuje się w rankingu Google. Możesz to zrobić za pomocą Google Search Console. Narzędzie to posiada wiele przydatnych informacji na temat wyników wyszukiwania Twojej witryny, ale najważniejszą z nich jest raport Search Analytics. Raport ten pokazuje, ile razy Twoja strona była indeksowana przez Googlebota, jak wiele z Twojej treści zaindeksował i jak często ludzie byli w stanie znaleźć ją, wyszukując konkretne słowa kluczowe w Google. Raport pokazuje również, które strony w Twojej witrynie uzyskują duży ruch z wyszukiwarek, a które nie plasują się wystarczająco dobrze w SERP-ach. Raport pokaże Ci również witryny, które linkują do Twojej witryny. Jest to ważne, ponieważ Google używa linków jako sygnału rankingowego i chcesz się upewnić, że wszelkie linki wskazujące na Twoją stronę pochodzą z witryn o wysokiej jakości (tj. mają duży autorytet).
Google Search Console oferuje również kilka dodatkowych funkcji, takich jak:
-Lista wszelkich stron, które zostały zablokowane przez Googlebota (aby zapobiec ich indeksowaniu)
-Lista błędów 404, które mogą powodować utratę ruchu w Twojej witrynie
-Lista wszelkich stron, które zostały usunięte z indeksu Google.
-Lista wszystkich stron, które zostały dodane do indeksu Google (aby upewnić się, że nie przegapisz żadnych nowych adresów URL).
-Dane o tym, ile kliknięć i wyświetleń otrzymała Twoja strona z wyszukiwarki Google.
Badanie słów kluczowych — Keyword Plenner
To darmowe narzędzie do badania słów kluczowych, które może pomóc Ci znaleźć konkretne słowa kluczowe, powiązane słowa kluczowe i słowa kluczowe z długim ogonem. Wszystko, co musisz zrobić, to wprowadzić główne słowo kluczowe do narzędzia, a ono zapewni analizę innych słów, które ludzie szukają związanych z twoim tematem. Ważne, aby treści na stronie miały odpowiednie słowa kluczowe, tak aby odbiorcy mogli je łatwo znaleźć i za ich pomocą łatwiej dotrzeć do Twojej strony.
Jakie są korzyści z przeprowadzenia audytu SEO?
Kompleksowy audyt SEO powinien być przeprowadzany od czasu do czasu. Wyniki pomogą Ci wprowadzić niezbędne poprawki do Twojej witryny, dzięki czemu poprawisz jej rankingi w wyszukiwarkach.
Oto korzyści wynikające z przeprowadzenia audytu SEO:
Identyfikacja możliwości poprawy — Audyt SEO pozwala zidentyfikować obszary, w których Twoja witryna mogłaby osiągać lepsze wyniki w wynikach wyszukiwania, zwłaszcza jeśli w Twojej witrynie znajdują się strony o niskiej jakości. Możesz wtedy podjąć działania, usuwając lub poprawiając te strony.
Zwiększenie widoczności — Audyt SEO podkreśli obszary, w których Twoja witryna wymaga poprawy, aby mogła zająć wyższą pozycję w wyszukiwarkach. Jest to szczególnie przydatne, jeśli chcesz zwiększyć świadomość marki, wygenerować więcej leadów lub sprzedać więcej produktów online.
Redukcja kosztów — Przeprowadzanie audytu SEO regularnie pozwala zidentyfikować strony, które nie działają dobrze i usunąć je z witryny bez wpływu na jej ogólną wydajność. Pomaga to zaoszczędzić pieniądze, ponieważ nie będziesz musiał płacić za niepotrzebne usługi zarządzania treścią lub spędzać czasu na optymalizacji niedziałających stron, które mogłyby być lepiej wykorzystane w innym miejscu witryny.
Co ile należy wykonywać audyt strony?
Odpowiedź jest prosta: tak często, jak tylko możesz sobie na to pozwolić.
Jeśli jesteś małą firmą z ograniczonym budżetem, to wykonanie audytu strony internetowej raz lub dwa razy w roku może być wystarczające. Jeśli jednak jesteś większą firmą z większymi zasobami, które możesz przeznaczyć na strategię SEO, wtedy możesz chcieć przeprowadzać audyt co trzy miesiące lub tak.
Istnieje wiele różnych czynników, które wchodzą w skład wykonywania audytu SEO, ale najważniejszym z nich jest to, że Twoja strona jest aktualna. Powinieneś przeprowadzać tę kontrolę za każdym razem, gdy na Twojej stronie zajdzie znacząca zmiana, która może mieć wpływ na jej działanie i widoczność w sieci.
Na przykład, jeśli dokonałeś jakichkolwiek zmian na swojej stronie, takich jak dodanie nowej treści lub zmiana struktury adresu URL, to powinieneś od razu przeprowadzić audyt SEO. Pomoże to zidentyfikować wszelkie problemy, zanim staną się one poważnymi problemami i pozwoli utrzymać wysokie pozycje w rankingu.
Dobra wiadomość jest taka, że przeprowadzenie audytu SEO nie musi być czasochłonne ani kosztowne. Możesz wykonać większość pracy samodzielnie przy użyciu darmowych narzędzi takich jak Google Search Console, Screaming Frog i Ahrefs Site Auditor.
Podsumowanie
Audyt SEO jest ważnym narzędziem, które może pomóc w poprawieniu pozycji witryny w wyszukiwarkach. Może również pomóc w identyfikacji możliwości poprawy i podjęcia działań w celu zwiększenia widoczności witryny. Regularne audyty mogą również pomóc Ci zaoszczędzić pieniądze poprzez identyfikację stron, które nie przynoszą dobrych wyników i usunięcie ich z Twojej witryny. Nie musisz być ekspertem w dziedzinie SEO, aby przeprowadzić audyt SEO strony internetowej — istnieje wiele narzędzi, które mogą wykonać pracę za Ciebie. Konieczne jest jednak posiadanie wiedzy o tym, jak działają wyszukiwarki, abyś wiedział, na co zwrócić uwagę podczas wykonywania audytu. Możesz również zlecić audyt specjalistom SEO.

Wpis dodany przez:
Rafał Jóśko - Agencja SEO&SEM Woobox.pl
Kliknij na gwiazdkę i oceń!
Średnia ocena / 5. Liczba głowsów:
Więcej wpisów
Czy warto zatrudniać specjalistów na godziny?
W erze cyfrowej, w której żyjemy, coraz więcej przedsiębiorców odkrywa korzyści płynące z elastycznego zatrudniania specjalistów na godziny. Również specjaliści...
Jak wykorzystać SEO do poprawy rankingu strony ecommerce?
SEO, czyli optymalizacja pod kątem wyszukiwarek internetowych, to złożony proces, który polega na dostosowaniu strony internetowej do wymogów wyszukiwarek, tak...
Reklama PPC — wszystko, co warto wiedzieć
Reklama PPC jest jednym z najkorzystniejszych i opłacalnych sposobów marketingu Twojej firmy w Internecie. Reklamy PPC są wyświetlane obok wyników...
Dlaczego strona nie zajmuje miejsca w rankingu Google?
Pytanie numer jeden, które wielu z nas zadaje przy zakładaniu nowej strony internetowej, brzmi: "Dlaczego moja strona nie zajmuje miejsca...
Dlaczego warto posiadać strategię content marketingową?
Możesz nie myśleć o sobie jako o content marketerze, ale prawda jest taka, że jeśli prowadzisz biznes, musisz nim być....
Prowadzenie grupy na Facebooku- 8 sekretów dla Twojego biznesu
Marketing na Facebooku to jeden z najpewniejszych sposobów na zdobycie wielu klientów dla Twojego biznesu. Jednak gdy niektórzy tworzą tylko...