Czas czytania:1 Minuty, 51 Sekundy

Ostatnia aktualizacja wpisu: 2022-10-06

Cholesterol jest lipidem odgrywającym istotną rolę w licznych procesach biochemicznych (m.in. w syntezie witaminy D i hormonów płciowych), a co za tym idzie – jest absolutnie niezbędny do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Mimo iż tak ważny, nie jest samodzielny – w osoczu krwi lipid łączy się z specjalnym białkiem i tylko w takiej formie może być transportowany do komórek. W potocznym rozumieniu „cholesterolem” nazywane są właśnie lipoproteiny, czyli owe kompleksy białkowo – lipidowe.

Walka dobrego ze złym

Lipoproteiny dzielą się na dwie grupy: LDL (z ang. low density lipoproteins, zawierające więcej tłuszczu) i HDL (z ang. high density lipoproteins, gęstsze od tych pierwszych i zawierające więcej białka). Podział zadań jest jasny: cząsteczki LDL są odpowiedzialne za dostarczenie cholesterolu do komórek, a cząsteczki HDL odbierają z komórek jego nadwyżki i odtransportowują je do wątroby. Stąd też podział na dobrych i złych: cząsteczki HDL wykonują tzw. dobrą robotę, a LDL lubią sprawiać kłopoty dostarczając do komórek tak dużo cholesterolu, że jego część (ta, której nie zdołają odebrać HDL) odkłada się w ścianach naczyń krwionośnych.

Dbaj o dobry wynik

Każdy z nas powinien raz w roku robić profilaktyczne badania kontrolne, a w ich trakcie sprawdzać również swój profil lipidowy. Prawidłowe wyniki to 138-200mg/dl dla cholesterolu całkowitego, poniżej 135 mg/dl dla cholesterolu LDL oraz 35-70 mg/dl cholesterolu HDL dla mężczyzn i 40-80 mg/dl dla kobiet. Wraz z wzrostem stężenia cholesterolu i przekroczenia przezeń wyznaczonych norm wzrasta ryzyko wystąpienia miażdżycy i chorób sercowo – naczyniowych (zawału serca, udaru mózgu, choroby wieńcowej). Cholesterol LDL należy więc trzymać w ryzach – najlepiej za pomocą zdrowej diety i aktywności fizycznej.

Mega wsparcie

Z naszej codziennej diety nie możemy wyeliminować tłuszczów całkowicie. Należy jednak zrezygnować z produktów zawierających tłuszcze nasycone (np. masło, smalec) na rzecz tych zawierających nienasycone kwasy tłuszczowe (np. oleje roślinne). Omega-3 to nasi tłuszczowi sprzymierzeńcy – pomagają obniżać poziom złego cholesterolu, a co za tym idzie zmniejszają ryzyko wystąpienia wymienionych wyżej chorób. Smacznym źródłem dobroczynnych nienasyconych kwasów tłuszczowych są ryby morskie. Jeżeli jednak nie po drodze nam z rybami lub po prostu spożywamy ich za mało – sięgnijmy po najlepszy suplement. To naturalne źródło kwasów Omega-3, które dzięki dodatkowej zawartości fosfolipidów łatwo się przyswajają i mogą być szybko wykorzystane przez nasz organizm.

Wpis dodany przez:

Eliza z obcasywsieci.pl

Od 2012 roku dzieli się wiedzą i pasją z internautami. Absolwent Wyższej Szkoły Ekonomii i Innowacji. Doświadczony pedagog z ciekawymi przemyśleniami dotyczącymi różnych sfer życiowych. Publikuje na obcasywsieci.pl od 2014

Kliknij na gwiazdkę i oceń!

Średnia ocena / 5. Liczba głowsów:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

rozwód Poprzedni wpis „O CO CI CHODZI? – O RÓŻNYCH POTRZEBACH KOBIET I MĘŻCZYZN
Następny wpis Prezenty dla niej i dla niego…(?)